love

Friday, August 25, 2017

Asslamualaikum sekalian.. 
kalau tak jawab dosa, kalau jawab saaaaa yang... lols 
its been a while aku tk update blog ini kan.. firstly, i was toooo busy with my uni life..(hek eleh, mcm amik phd plak =P)and secondly aku just lupa own blog password!! busuk kan perangai, ini pun after a lot of trying alhamdulillah terbuka hijab blog ini.. actually, memang da lama nk update blog ini, since tengah ada a lot of free time kan.. but aku just tak sure nk start with what.. since da lama tk update, so ada a lot of things yang i want to share with you guys.... (you guys? ada ke orang nk baca) lols..

so since aku just post some throwback picture regarding about food dekat instgram, so aku decide to make some review makanan yang aku pernah try kat kl... so basically six years belajar kat Malaysia telah membuat aku cuba pelbagai makanan.. some of the food yang aku rasa tak ada di singapore, some of the food yang ada tapi rasa berlainan.. but today aku cume buat review 4 dulu tempat makanan yang aku rasa okey laa untuk dtg makan.... so ape lagi.. 

1. Kyochon Malaysia ( Pavillion basement)




betul-betul bersebelahan dengan escalator turun aje terus toleh kiri (sebab dulu aku pun tk percaya, yerlah kata kedai lee min ho, tapi gambar lee min ho satu aje.. tu pun aku tk berapa nk nampak).

Okeyy! this post ini specially for those yang suka sgt makan ayam. Kirakan kalau satu hari tak makan ayam, dia akan jadi sawan.. haha actually banyak jugalah kedai ayam yang aku da pernah pergi such as wingstop or wing zone  den 4 fingers and so on.. but this one aku rasa mcm ayam dia tu punya rempah sedap and tk pernah mengecewakan aku, sama juga dia ada dua jenis rempah, soy sause dengan spicy and obviously aku tk makan sgt spicy dia, not that spicy la but aku memang suka perisa soy..and besides, drg pun ada jual ayam pelbagai jenis.. mcm kalau aku pergi usually aku akan order this type of chicken 


plus dia bukan sahaja sajikan ayam but ada juga side dish dia like nasi kimchi (but this nasi goreng kimchii boleh buat aku telan). kalau mcm ni punya portion, boleh lah makan untuk dua orang. Harga dia pun agak-agak mahal.. mcm portion kat atas ini pun  can cost around 60-90 RM campuq dua air dan dua nasi goreng kimchi dan dua set ayam.. okey lah kalau makan sekali sekala kn.... apa salahnya bawa sekali orang tersayang... overall 8/10 sbb harga yang abit pricey and kdg kene tunggu (beratur sikit )



2. kedai Suraya Seafood (Kampung baru)

sis bukanlah semua kedai tu nk makan tempat shopping mall ye.. ada yang pernah tegur sis cakap sis kalau makan semua tempat mahal-mahal.. noo okey noo.. buktinya, ini adalah salah satu tempat fav makan sis.. iaitu suraya seafood kampung baru. Harus diingati adik2 sekali, suraya di kampung baru ni ada dua, so dua-dua tu sama aje kedai dia. memang suraya ini teramat sangat popular sehingga ada dua cawangan still kadang2 kene tunggu giliran... hahah basically, suraya ini mcm more tu makanan Thailand dan kelantan la.. but sis okey aje asalkan ada tomyam yang mantap.. dan paling tk boleh dilupakan adalah air mangoo diaa... fuhhhhhhh..nyaman sagtt 10/10 okey sis bagi..
 bila minum tu rasa mcm tiba2 sis berada di tanam buah-buahan.. memang tk lokek laa.. kata orang , full coverage gitu...



haaa sis kalau pergi, benda ni aje makan.. sbb daging dia tu, minta ampun laa sedap sgt..den selain tu, nasi kerabu dia okey, nasi gomok ke hape tu yang color kuning pun masya Allah nice sgt.. tapi kalau yang nk pergi sabtu ahad tu , siap sedia la kene tunggu sekejap.. harga pun okey.. overall sis bagi 9/10..

3. D'one steak restaurant

okey selain itu, bagi peminat setia chicken chop, anda disarankan makan di D'one steak restaurant yang terletak di kawasan bangi berdekatan pkns mcdonald.. memang terbaik la.. kalau nk makan chicken chop memang tk teragak lah nk makan tempat situ.. portion dia boleh tahan banyak and harga pun okey..so far, kalau aku pergi takde lain dan bukan akan order benda yang sama.. and aku tk makan steak sgt.. so kalau nk cakap pasal chicken chop memang okey.. and kedai dia selalu full house.. 
kalau chicken chop dia memamg aku bagi 9/10 tapi kalau yang lain tu tak beraa nk pasti lah... overall sis bagi 9/10.

4. The Horizon Garden (Bangi depan D'one steak)

Makanan ini seakan-akan macam makan kat kedai suraya tapi the horizon garden ni, kirakan kedai ala-ala restaurant.. memang kat luar tu nmpk mcm malap aje dengan lampu color kuning, tapi bila da masuk memang mcm restaurant... dengan ada waiter yang akan serve kau.. i mean waiter ini yang jenis pakai baju smart and tempt meja makan pun siap ada table cloth dan yang paling utama berhawa dingin..memang tk tipu lah makanan dia memang sedap sgt... harga dia pun  kira okey lah around 60-100 plus kalau makan dua orang yang jenis nk ikan, tomyam, ayam, sayur, sotong... sebab kau kene ingat, harga dia mahal sbb tempat dia pun selesa sgt.. ini kalau nk ajak celebrate birthday ke anni ke.. okey laa.. yang selebihnya kita makan kat suraya pun okey atau makan dekat tasik idaman. okeyy overall i kasi 9/10 sbb walaupun harga dia mahal sikit tetapi seriously diatk perna kecewakan i.... 




okey nanti sambung lagi ye.. sbb nk tengok drama petang dengan ibu dulu... byeee 

with love, 
lylakasih.

No comments:

Post a Comment